Jak zmienić koło w samochodzie?

Wymiana koła w samochodzieDla wielu osób wymiana koła to rzecz normalna, jeszcze inni na samą myśl o przebitej oponie i konieczności brudzenia sobie rąk dostają gęsią skórkę. Nie tylko dla tego, że nie chcą się ubrudzić, ale najczęściej dla tego, że tego nigdy nie robili i po prostu nie potrafią tego zrobić. Strach przed nową czynnością to normalna obawa, jednak warto się przełamać i spróbować zmienić koło, chociażby przy wiosennej wymianie opon z zimowych na letnie.

Aby więc pomóc zrozumieć wzbraniającym się przed wymianą koła kierowcom, że czynność ta wcale nie należy do najbardziej skomplikowanych postanowiliśmy w jasny i czytelny sposób objaśnić na czym polega wymiana koła oraz przede wszystkim zachęcić do sprawdzenia nabranej tu wiedzy w praktyce. Obiecujemy, że nie jest to czynność tak skomplikowana, jak może się wydawać. Wystarczy jedynie raz spróbować i przekonać się, że to w rzeczywistości prosta i przede wszystkim bardzo przydatna umiejętność, która niejednokrotnie może nam uratować życie, gdy "złapaliśmy gumę" i potrzebujemy ekspresowej wymiany koła, a nie mamy czasu czekać na pomoc drogową.

Większość uszkodzeń opony jest spowodowane jej przecięciem w wyniku najechania na krawężnik, bądź wyrwę. Istnieje oczywiście równie problematyczna kwestia przebitej opony, w której tkwi gwóźdź, bądź inny ostry przedmiot. Nie mniej jednak stanowi to najpopularniejszy problem kierowców, szczególnie tych, którzy akurat się gdzieś spieszą. W takiej sytuacji wszyscy, bez względu na to, czy mają doświadczenie w wymianie koła, czy może też robią to po raz pierwszy odczuwają stres i oczywistą obawę przed spóźnieniem się.

Na samym początku trzeba sprawdzić, czy jesteśmy przygotowani do takiej awaryjnej sytuacji. Na wyposażeniu samochodu musi się wiec znaleźć:

  • Koło zapasowe, bądź tak zwana dojazdówka;
  • Klucz do kół;
  • Nasadka na klucz (w przypadku śrub zabezpieczających);
  • Lewarek;
  • Kamizelka odblaskowa;
  • Trójkąt ostrzegawczy;
  • *Rękawice;
  • **Latarka;
  • ***Klucz teleskopowy.

Elementy z listy oznaczone gwiazdką są oczywiście wyposażeniem dodatkowym i nie są wymagane, jednakże sporo ułatwiają życie w przypadku niespodziewanego "kapcia".

Pierwsze oznaki

Wybraliśmy się z rodziną w podróż za miasto, a może jesteśmy po prostu w drodze do pracy, gdy nagle czujemy, że coś złego zaczyna się dziać. Mowa tu o samoistnym skręcaniu samochodu w jedną stronę, czy też na przykład charakterystycznym dudniącym dźwięku. Te oznaki powinny dać nam do myślenia, a my powinniśmy zachować spokój i poszukać dogodnego miejsca do zmiany koła. Najlepiej, jeśli będzie to twarde i płaskie podłoże, które nie zagraża bezpieczeństwa ruchu drogowego. Pamiętajmy, że zatrzymywanie się przy wszelkiego rodzaju wzniesieniach, czy zakrętach może okazać się tragiczne w skutkach. Najlepiej poszukać zatoczki, parkingu, albo po prostu drogi z szerszym poboczem, aby bezpiecznie wymienić koło i ruszyć w dalszą podróż.

Wymiana koła w samochodzie

Musi być bezpiecznie

Aby zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym uczestnikom ruchu drogowego, należy zabezpieczyć miejsce, w którym wymieniamy koło i odpowiednio oznaczyć siebie samego. Będzie do tego potrzebny oczywiście trójkąt ostrzegawczy i kamizelka odblaskowa, jednak na samym początku, zanim jeszcze jesteśmy w samochodzie, należy włączyć światła awaryjne lub pozycyjne, zaciągnąć hamulec ręczny i pozostawić samochód na biegu (w samochodach z automatyczną skrzynią biegów należy pozostawić na pozycji P). Dopiero wtedy możemy wysiąść z pojazdu i zająć się szukaniem potrzebnych elementów. Trójkąt należy ustawić w odpowiedniej odległości od samochodu (w zależności od tego, w jakim miejscu aktualnie się znajdujemy).

  • Autostrada i droga ekspresowa - 100 m;
  • Obszar niezabudowany - 30 - 50 m;
  • Obszar zabudowany - do 1 m.

Nie można również zapominać o założeniu kamizelki odblaskowej, która jest szczególnie ważna, gdy warunki atmosferyczne nie ułatwiają widoczności.

Przygotowanie do wymiany

Zanim jednak zabierzemy się do wymiany koła, należy przygotować pojazd i odpowiedni sprzęt. W tym celu prosimy o opuszczenie pojazdu pasażerów oraz wyjmujemy bardzo ciężkie bagaże, które mogą znacznie utrudnić sprawę. Następnie wyjmujemy z bagażnika potrzebne elementy, w postaci kluczy, zapasowego koła i lewarka. Aby dodatkowo zablokować pojazd można również podłożyć coś ciężkiego (na przykład cegłę) pod koło z przeciwnej strony, niż ta, po której złapaliśmy gumę. Uniemożliwi to pojazdowi zjechanie podczas wymiany koła.

Właściwa wymiana koła

  1. Na samym początku należy zacząć od zdjęcia kołpaka. Wystarczy chwycić za niego z dwóch stron i mocno szarpnąć. Jeśli stwarza on jakikolwiek opór, można posłużyć się cięższym sprzętem i po prostu podważyć go śrubokrętem, co czasami może skończyć się pęknięciem.
  2. Następnie luzujemy śruby w feldze (mniej więcej o jeden obrót). Jeśli mamy problemy, ponieważ śruby się zapiekły, warto użyć preparatu typu WD-40, które powinno nam ułatwić sprawę. Kolejnym pomocnikiem może się okazać przedłużka, która będzie niezbędna szczególnie w przypadku wymiany koła przez kobietę (jest to znaczne ułatwienie luzowania śrub, które trzymają bardzo mocno).
    *Śruby zabezpieczające wymagają użycia specjalnej przejściówki, o czym wspominaliśmy już na początku artykułu
  3. W odpowiednim miejscu pod samochodem umieszczamy podnośnik (są to zazwyczaj charakterystyczne wcięcia lub wytłoczenia na skraju progu) i posługując się instrukcją umieszczona na lewarku, podnosimy pojazd na wysokość umożliwiającą nam wymianę koła.
  4. Następnie odkręcamy poluzowane wcześniej śruby i zdejmujemy dziurawą oponę.
  5. Nowe koło zakładamy tak, aby otwory na śruby się ze sobą pokrywały, a później ręką nakręcamy wszystkie śruby (metodą krzyżową, czyli po wkręceniu jednej śruby, kolejną umieszczamy naprzeciwko)
  6. Przy użyciu klucza wkręcamy śruby do momentu, w którym poczujemy opór
  7. Dopiero wtedy opuszczamy samochód z lewarka z powrotem na podłoże i dokręcamy jeszcze minimalnie każdą ze śrub

Autor: www.holowanie.wwarszawie.pl.